EĞİTİM 4.0 DİJİTAL DÖNÜŞÜM


EĞİTİM 4.0 /DİJİTAL DÖNÜŞÜMEğitimde Dijital Dönüşüm - Sanayinin Dijital Dönüşümü : 3D ...

Proje dijital ortamlar üzerine yapılandırılmış olup, bu yapıyı planlamak ve yürütmek üzere “Eğitimde Dijital Dönüşüm Yürütme Kurulu” oluşturulmuştur. Kurul bünyesinde eğitimde dijital dönüşümü sağlayacak, eğitim 4.0 çalışmalarına destek verecek konulara uygun ders başlıkları seçilir, her başlık için bir “Dijital Dönüşüm Ders İmecesi Ekibi” kurulur. Derslerle ilgili eğitim çalışmaları planlanır, içerikler ders modüllerinde yayınlanır, ve e-öğrenme sistemlerine dönüştürülür


Bilişim Teknolojileri Rehber öğretmenleri ve Eğitim teknolojileri konusunda yeterlik sahibi yeteri kadar uzman öğretmenlerden oluşur, İhtiyaca göre grafik tasarım alanında uzmanlar da kurulda yer alabilir. Sistem çıktılarının, dijital içeriklerin, öğretim materyallerinin tasarlanması, görünürlüğünün sağlanması, modüllerin oluşturulması, e-öğrenme sistemlerinin araştırılması, oluşturulması, geliştirilmesi, sitem güvenliğinin sağlanması, Eğitim, Bilişim Ağı (EBA) ile entegrasyonunun sağlanması için çalışmalar yapar. Sistemin görsel tasarımı ve kalitesinde sorumluluk alır.

Eğitim 4.0 - Dijital Dönüşüm Kurulu ile ilgili normlar ve İş akışları yalın yönetim felsefesi ile oluşturulur, standart hale getirilir. Görev ve sorumluluklar belirlenir, Roller ve beklentiler ortaya konur. Resmi görevlendirmeler yapılır, izin ve onaylar alınır, ilgililere tebliğ edilir.

Eğitim 4.0 için dijital dönüşüm çalışmaları kapsamında proje içerisinde yer alan uygulamalardan bir kısmı:

1- Hazırlık Süreci:

Eğitimde Dijital Dönüşüm Yürütme Kurulunun oluşturulması: Kurul eylül ayı içerisinde oluşturulur ve çalışmalarını İl Milli Eğitim Müdürlüğü Fatih Projesi ve bilişim rehber öğretmenlerine bakan birim bünyesinde yürütür.

Kurul standartlarının, iş akışlarının, işbirliklerinin, görev ve sorumlulukların belirlenmesi: Kurul çalışmaları kalite ve yalın üretim anlayışı ile süreç odaklı olarak yürütülür, eğitimde dijital dönüşüme destek olacak ders başlıkları belirlenir. her ders başlığı altında Dijital Dönüşüm Ders İmecesi Ekibi kurulur ve her ders bir modül olarak yapılanır, çalışmalarla ilgili iş akışları, görev tanımları yapılır

2- Planlama Süreci

Modül konularının belirlenmesi ve modüllerin oluşturulması: Eğitim 4.0 -Dijital Dönüşüm ana başlığı altında oluşturulacak çalışma alanları ve açıklamaları aşağıda ayrıntılı bir şekilde verilmiştir. Belirtilen konularda Dijital Dönüşüm Ders İmecesi Ekipleri ve modülleri oluşturulabilir. Değişen şartlara, mevzuata, teknolojik gelişmelere ve ihtiyaca göre ders konuları ve modüller değişebilir.

Burada yer alan ders konuları ve modüller sadece ders olmayıp, proje çalışmalarının tamamını kapsayan birer uygulama alanıdır.

Bulut Teknolojileri: İnternet üzerinde barındırdığımız tüm uygulama, program ve verilerimizin bulutta depolanması ile birlikte internete bağlı olunan her cihaz ile her yerden bu bilgilere, uygulamalara, programlara ve verilere kolaylıkla ulaşılması ve işlenmesi, geliştirilmesi ve paylaşılması sağlanır. Proje içinde oluşturulan bütün içerik bu anlamda bulut sistemleri içerisinde yer almaktadır.

Dijital içerik geliştirme: Dijital materyaller ve içeriklerle öğrenme-öğretme süreçleri çok daha zevkli, çekici hale gelir. Çünkü sınıf içinde ders anlatırken kendi performanslarıyla üretemeyecekleri birçok, müzik, drama, animasyon, dokuman, renk, grafik, harita, belge vb. unsurdan bu teknoloji ile kolayca yararlanılabilir. Öğretmenlerimiz görsel- işitsel dijital araçlar geliştirerek veya geliştirilen araçları kullanarak ders sunma, ödev, alıştırma, sınav yapma ve sınav değerlendirme gibi işlevler bakımından zaman ve mekan sınırlarını aşan bir sistemi öğrenmek ve kullanmak bilgi ve becerisine sahip olur. içerikler, pratik, hızlı ve kolay bir şekilde e-ders sistemine aktarılabilir.

Böylece sınıfta o an yararlanmaları mümkün olmayan ses, renk, hareket, grafik, dokuman, drama, video gibi tüm ögeleri, konu bilgisi ile harmanlayarak derslerini dijital ortamda, özenle hazırlayabilir. Her yıl, aynı şeye yeniden başlamak yerine, o gayretlerini zaten dijital ortamda var olan derslerini geliştirmek ve mükemmele yaklaştırmak için kullanabilir. Hazırladıkları ve geliştirdikleri dersi, dilerlerse Türkiye’nin (hatta Dünya’nın) herhangi bir yerinde, herhangi bir öğrenciye, hatta sınıfa sunabilir. Ayrıca, hazırladıkları dersi dilerlerse sınıf ortamında da kullanabilirler. Böylece dersi anlatmak için sarf edecekleri emeği, dersin anlaşılmasını sağlamak, yani özümsetmek için sarf eder, ve tabii ki pedagojik açıdan çok daha üstün sonuç alırlar.

Sanal Sınıf Uygulamaları: Projenin önemli unsurlarından biri olan dijital eğitim sanal sınıf uygulaması ile gerçekleştirilir. Google ClassRoom uygulaması ile hem projeye katılan öğretmenler kendi aralarında, hem de öğretmenler derslerini öğrencilerle etkileşimli bir şekilde işleyebilmek için kullanılır. Öğrenmenin okulla, sınıfla sınırlı kalmaması ve kalıcı olması için sanal sınıf uygulamaları ile ilgili programlar ve uygulamalar takip edilir, imkanlar içerisinde derslerde uygulamaya çalışılır. Sanal sınıf uygulamaları ile öğrenciler, okul dışında da internet olan her yerde öğrendiklerini tekrar ederek pekiştirme imkanı elde ederler.

Ders modülleri sanal sınıf uygulamaları ile geliştirilir, yüzyüze eğitimlerde sanal sınıf uygulamalarından faydalanılır. Google Clasroom üzerinden açılan sanal sınıflar atölye görevi görür.

E- Ders Modülleri: Zümreler ve mesleki gelişim (hizmetiçi) eğitimi kapsamına alınan her ders için bir e-ders modülü oluşturulur. Oluşturulan bu e-ders modülleri üretilen içerikleri ve materyalleri düzenlemek, işlemek, geliştirmek, paylaşmak için bulut üzerinde barındırılır ve geliştirilir, E-ders modülleri bir web sitesi olarak paylaşıma açılır ve yayınlanır. E-ders modülü sürekli olarak güncellenir

E-Öğrenme Sistemleri: Bireysel öğrenme için üretilen bütün içerikler, materyaller, öğretme-öğrenme süreçleri e -öğrenme sistemine aktarılır. Açık kaynak kodlu, bulut üzerinden çalışan bir Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS-ÖYS) kullanılır

E-Öğrenme; Internet/Intranet (yerel ağ) ya da bir bilgisayar ağı üzerinden, bireyin kendi kendine öğrenmesi ile gerçekleşen, bilgiye ulaşmada zaman, mekan sınırı tanımayan, eş-zamanlı ya da eşzamansız olarak diğer öğrenenler ve öğretenler ile iletişim kurulan, bilgisayar teknolojisinin sağladığı görsel ve işitsel tepkiler ile etkileşim kurulabilen, sosyo-ekonomik statü engellerini ortadan kaldıran, bireylere yaşam boyu eğitimin üstünlüğünden yararlanma imkanı sağlayan bir öğrenmedir.

Günümüzde gittikçe yaygınlaşan ve çoğu eğitim kurumunun da hızla alt yapı hazırlıklarını tamamladığı e-öğrenmenin birçok olumlu yönü vardır. Bunlardan bazıları; Öğrenci merkezlidir. Öğrenci konuyu öğrenene kadar, konu üzerinde çalışabilir. Zaman sınırsızdır. Herkes kendi hızında öğrenebilir. Öğrenci, konuyu anlamadığı zaman, iletişim araçları ile öğretmen ve diğer öğrenciler ile bağlantı kurabilir. Dünyanın diğer ucundaki bir kişinin tecrübelerinden faydalanır. Bağlantılar aracılığıyla, doğru ve istenilen kaynağa kısa sürede erişilir. Eğitim maliyetlerini dikkate değer anlamda düşürmektedir. Zaman ve mekandan bağımsızdır. Kişi kendini en rahat hissettiği zaman ve mekanda konuyu öğrenebilir. Öğrenim faaliyeti daha zevkli olabilir. Öğrenim materyalleri, hızlı değişen koşullara göre, kısa sürede güncellenebilir. Kişisel testler ile öğrenci kendi kendini sınayabilir. Konunun anlaşılıp anlaşılmadığına dair geribildirimin hızlı bir şekilde yapılması motivasyonu arttırır. Kişinin tüm öğrenim faaliyetleri raporlanabilir.

Dünyada MOOCs (Massive Open Online Courses – Kitlesel Açık Çevrimiçi Dersler), çevrimiçi, yerden zamandan bağımsız, evrensel, aynı zamanda ücretsiz dersler yaygınlaşmaktadır. Proje ile elde edilen bütün sistemler, ders içerikleri ve materyalleri, oluşturulan etkinlikler, ölçme değerlendirme süreçleri Öğrenme Yönetim Sistemleri (ÖYS-LMS) üzerinden e-öğrenme ortamına dönüştürülecektir.

Böylece ilerleyen süreçlerde dersi e-öğrenme sistemleri üzerinden en az bilgi ve kavrama düzeyinde öğrenmesi beklenen öğrenciler, ders/sınıf/okul ortamlarında önceden öğrendikleri bilgileri uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde işleme imkanına kavuşacaktır

Sosyal Medya Uygulamaları: Günümüzde bilgi iletişim teknolojilerinin herkes için ulaşılabilir olması nedeniyle internet teknolojik bir demokrasi sunmaktadır. Sosyal medya geleneksel medyanın aksine sıfır maliyetle kullanılır, erişim imkânları daha kolaydır, kullanım bakımından basitlik arz eder ve üzerinde değişimi kolay olduğunda sabitlik söz konusu değildir. Sosyal medyanın hızlı geri bildirimi kullanıcı açısından önemlidir. Bu yüzden sosyal medya araçları, proje amaçlarına ulaşmak, oluşan içeriği ve mesajları topluma yaymak için yoğun ve etkili bir şekilde kullanılır.

3- Uygulama Süreci

Eğitimde Dijital Dönüşüm modüllerinin e-öğrenme sistemlerine dönüştürülmesi: Öğrenmenin sürekliliğini sağlamak için e-öğrenme sistemlerine dönüştürülür. (EBA- CANVAS, MOODLE vs) Sistemin güvenilirliği ve sürdürülebilirliği sürekli kontrol edilir. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerle beraber uygulamalardan gelen dönütler değerlendirilerek sürekli iyileşme sağlanır.

Proje süreçlerinin ve çıktılarının dijital araçlarla tasarlanması, uygulanması ve denetimi: Projede eğitimde dijital dönüşüm için bilgi iletişim teknolojilerini yoğun ve etkin bir şekilde kullanımı gerçekleştirilir, üretilen bütün sistemler, ürünler, etkinlikler, materyaller dijital platformlarda üretilir, saklanır ve paylaşılır. Endüstri 4.0 ‘ın insan kaynağı ancak eğitim 4.0 anlayışı ile mümkün olur. Dijital dönüşümü anlamak, tasarlamak, geliştirmek zorundayız. Bu proje içerisinde herkesin her yerden erişebildiği ücretsiz bulut sistemleri güvenlik endişeleri göz önünde bulundurularak kullanılır. Hız, esneklik, verimlilik esastır. Projenin bütün aşamaları, bütün ürünleri, paylaşım ve üretim sistemleri, iletişim kanalları dijital sistemler üzerinden yürütülür. Projenin çatısı yalın yönetim ve üretim sistemi ise uygulama zemini de dijital teknolojilerdir.

Eğitim 4.0 -Dijital Dönüşüm Merkezinin oluşturulması: Mesleki Gelişim ve Hizmet İçi Eğitim Yürütme Kurulu çalışmalarını daha etkin ve sistemli olarak yürütmek üzere İL Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde mevcut bulunan Hizmetiçi Eğitim Merkezini proje amaçları doğrultusunda yeniden yapılandırmak üzere çalışmalar başlatılır. Merkez yapısını ve çalışma konuları ile iş yapma süreçlerini kurulun bir yıllık faaliyetleri sonucu elde ettiği veriler ışığında yeniden gözden geçirir. Eğitim, Bilişim Ağı (EBA) ile entegrasyonunun sağlanması için çalışmalar yapar. Sistemin görsel tasarımı ve kalitesinde sorumluluk alır.

4- Değerlendirme Süreci:

Kurul çalışmalarının değerlendirilmesi ve sonraki döneme yansıtılması: Her yıl Mayıs Haziran aylarında dönütler ve veriler ışığında her mesleki gelişim dersi ve modülü için süreç değerlendirilir, değerlendirmeler ışığında yeni planlamalar yapılır, materyaller yenilenir, E-Ders uygulamaları, Sanal Sınıf Uygulamaları ve E-Öğrenme Sistemleri yeniden yapılandırılır. Mesleki gelişim ders modülleri, içerikleri, materyalleri ve planlar gelecek yıl uygulanmak üzere tekrar oluşturulur.

Gelecek yıl uygulanmak üzere sistem yeniden kurgulanır.

DİJİTAL DÖNÜŞÜM ÇALIŞMALARI SONUCUNDA
  • Bulut Teknolojilerinin etkin bir şekilde kullanılması sağlandı, 
  • Her ders ve modülün gerektirdiği dijital içerikleri oluşturma ve geliştirme becerileri geliştirildi, 
  • Her ders için bir e- ders modülü, sanal sınıf uygulamaları ve e-öğrenme sistemi oluşturuldu. 
  • Sosyal medya uygulamaları proje amaçları için kullanılır hale geldi

Dijital dönüşüm ve kurul çalışmalarının bilişim teknolojileri rehber öğretmenleri tarafından yürütülmesi esas alınmakla beraber, öğretmenlerin asgari bir dijital yetkinliğe sahip olması da beklenmektedir.

Dijital dönüşüm aracı olarak açık kaynak kodlu bulut teknolojileri tercih edilmiştir. Ücretli yazılımlardan kaçınılmıştır. Sisteme dahil olan öğretmenlerimizin eğitim teknolojilerini kullanma becerilerinin yetersiz olduğu varsayılarak hareket edilmiş ve buradan hareketle sistem baştan kurgulanarak her şey yerli yerinde yerleştirilmiş ve öğretmenlerin dijital becerilerine ihtiyaç duyulmadan çalışmaları sağlanmıştır. 

Dijital becerilerin geliştirilmesi ve proje çıktılarına yansıtılması sürece bağlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öğretmen İmecesi /Eğitim 4.0 Projesi kapsamında hazırlanan bu içerikler, imece usulü ile sizden gelen dönütler ışığında sürekli geliştirlmekte olup, eleştiri, görüş, düşünce ve yorumlarız bizim için hayati öneme sahiptir. İlgi ve desteğiniz için teşekkür ederiz.