EĞİTİMDE KALİTE ve YALIN UYGULAMALAR

EĞİTİMDE KALİTE ve YALIN UYGULAMALAR

Kalite ve Yalın uygulamalarda temel amaç, tüm süreçleri analiz ederek, israflardan arındırmak, sürekli olarak “Nasıl daha iyi yapabiliriz” sorusunu sorarak mükemmellik yolunda değerler yaratmaktır. Kalite felsefesi ve yalın düşünce sistemini eğitim ortamlarında uygulanabilir hale getirerek zaman ve emek israfına engel olmak, sürekli yenilenen ve gelişen örnek bir sistem oluşturma hedefi doğrultusunda çalışmalar yapılır. Yalın felsefe ve üretim araçlarının projede rol alan bütün eğitimciler tarafından öğrenilmesi, eğitimlerinin verilmesi, yalın uygulamaların eğitime uyarlanması için 5 kişiden oluşan “Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar Yürütme Kurulu” oluşturulur. Ekibin sorumlusu aynı zamanda “Proje Yürütme Kurulu” üyesidir. Üyeler yalın konusunda uzman akademisyenler ve eğitimciler arasından seçilir. Kalite ve yalın uygulamaların eğitime uyarlanması ile ilgili içerikler geliştirir, ders modülleri oluşturulur, içerikler e-öğrenme sistemine dönüştürülür, modüller, süreçler, standartlar, iş akışları, değerlendirme formları, İş ve görev tanımları yapılır. İçerikler Yalın Eğitim Modülünde paylaşılır, e-öğrenme sistemine dönüştürülerek proje paydaşlarının kullanımına açılır.

Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulama Çalışmaları şu aşamalardan oluşur;

1- Hazırlık Süreci:
Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar Yürütme Kurulunun oluşturulması: Kurul eylül ayı içerisinde oluşturulur ve çalışmalarını İl Milli Eğitim Müdürlüğü AR-GE Stratejik Planlama bölümü bünyesinde yürütür.

Kurul standartlarının, iş akışlarının, işbirliklerinin, görev ve sorumlulukların belirlenmesi: Kurul çalışmaları kalite ve yalın üretim anlayışı ile süreç odaklı olarak yürütülür, öğretmenlerin mesleki gelişimine hizmet edecek ders başlıkları belirlenir. her ders başlığı altında Mesleki Gelişim Ders İmecesi Ekibi kurulur ve her ders bir modül olarak yapılanır, çalışmalarla ilgili iş akışları, görev tanımları yapılır,

2- Planlama Süreci:
Modül konularının belirlenmesi ve modüllerin oluşturulması: Eğitimde kalite ve yalın uygulamaların projeye yansıyan uygulamalarından bir kısmı:

Değere Odaklanma: Proje ile Türk Toplumunun geleceğine odaklanılmıştır. Geleceğimiz adına en önemli kaynağımız iyi yetiştirilmiş gençlerimizdir. Nasıl bir insan istiyoruz sorusunun cevabı Milli Eğitim Temel Kanunlarında, Öğretim Programlarında ve Eğitim 2023 vizyon belgesinde ifadesini bulmuştur. Projenin bütün süreçlerinde değer ifade etmeyen, yani israf olarak tanımlanan çabalardan, tekrarlardan, boşa harcanan zamanlardan kurtulmak, amaca ulaştıran değerlere odaklanmak esastır. Bütün süreçler bu açıdan ele alınmış, yorumlanmış ve uygulamaya geçilmiştir.

Süreçlerle Yönetim: Projede, İnsani ve ahlaki temel değerler ışığında İnsan odaklı süreçler geliştirilmiş, yapılan her faaliyet tanımlanıp, süreçlerle yönetilir hale getirilmiştir. Süreçler: temel unsurlarının belirlenebilmesi (Tanımlanabilir), Sürecin performans ölçütleri ile izlenebilme (Ölçülebilir), oluşan çıktının ihtiyaç ve beklentileri sürekli karşılayabilme (Yinelenebilir), süreç sorumlularının sürecin performansı hakkında her zaman için bilgi sahibi olabilmesi ve gerektiğinde düzeltici faaliyetlerin yerine getirilmesi (Kontrol edilebilir), sürecin, çıktının kalitesi üzerinde olumlu etki yaratabilme (Katma değer yaratma) özelliklerine sahip olmalıdır.

İnsana Saygı: Amaç ve süreç doğru tanımlansa bile onu hayata geçirecek, yaşamını devam ettirecek, sürdürülebilirliğini sağlayacak ve onu geliştirecek olan unsur İnsandır. İnsan odaklı bir sistem kurulmazsa amaç ve süreçler harika olsa da sistemin sağlıklı çalışması mümkün değildir.

Çalışma Ortamlarının Uygunluğu: Kaliteli bir çalışma ortamı oluşturmak ve sürekliliğini sağlamak oldukça önemlidir. Çalışma koşullarını performans, konfor, güvenlik ve temizlik açılarından en iyi halde tutma amacı güder. Ayrıca temiz ve organize bir çalışma ortamı sağlayarak israfın ve değişkenliğin azalmasını sağlar. Her şey tanımlanır, tanımlanan her şey için bir yer tayin edilir ve her şey tanımlanan yerde hizme hazır halde, kullanıma açık tutulur. (5S Uygulaması)

Standartlaştırma: Kalite ve yalın yönetim felsefesinde iş ve yönetim aşamalarının her anında önce işleri standartlaştırmak, sonra standarda uygun olarak işi yapmak, daha sonra da kaizen (sürekli gelişim) yapmak gerekiyor. Bu sayede; Yapılan işin doğruluğunu, işi yapanın doğru yaptığını, süreçlerin yeterliliğini görebilmek ve problemler oluşmadan veya oluşumun başlangıcında fark etmek ve hepsinden önemlisi önlem alıp, sürekli geliştirmek mümkün olacaktır.

Ölçme ve Değerlendirme: Standartlaşma İle birlikte ölçme-değerlendirmede, sistemin önemli bir parçasıdır. Ölçme-değerlendirme, öğrenme sürecinin farklı aşamalarında öğrencilerin ne bildiklerini, ne anladıklarını, neler yapabileceklerini belirleyerek dönüşümlü düşünme yoluyla öğretmen ve öğrencinin yeni hedefler belirlemesine yardımcı olur. Yapılan değerlendirmeler neticesinde kayıt altına alınan sonuçlar, hazırlanan raporlar ile öğrenci, öğretmen, veli ve eğitimde karar vericilere geri bildirim sağlayarak projenin düzenli olarak değerlendirilmesi, sürekli bir iyileşmeye de katkıda bulunur. Sistem veri odaklı çalışır, Sürecin ürettiği verilerden yararlanarak neyin yanlış gittiğini bulmak ve süreci geliştirmek, süreci iyileştirme çabalarının temel amacıdır.

Sürekli İyileştirme (PUKO Döngüsü ve KAİZEN): Yalın yönetimin vazgeçilmez bir unsuru da PUKÖ döngüsüdür. Planla-Uygula-Kontrol et-Önlem al süreci karar alma ve uygulama aşamasında da kullanılarak etkin ve verimli kararlar alınabilmekte ve hızlıca uygulamaya sokulup sağlıklı sonuçlar elde edilebilmektedir.

Modüler Yapı: Modüler öğretimi, herhangi bir öğrenme-öğretme sürecinde, içeriğin belirli analizlere dayanılarak kendi içinde küçük bütünler olarak düzenlendiği, bireysel öğrenmeye ve yeterlik geliştirmeye dayalı bir eğitim ortamı oluşturmayı amaçlayan öğretim yaklaşımı olarak tanımlamak mümkündür. Modüler yapı projeye etkinlik, erişim kolaylığı, esneklik, yönetilebilirlik ve süreklilik kazandıran bir sistem olarak ele alınmıştır. Bu yapı sayesinde yönetim ve denetim kolaylığı sağlanmakta, hızlı tepki veren hantallıktan uzak, çevik sistemler oluşturulmakta, sorunlara pratik çözümler üretilmekte, aksaklıklar en aza indirilmekte, kolaylıkla yenilenebilen, geliştirilebilen ve sürdürülebilen, verimli bir sistem oluşturulmaktadır.

Modüler yapı, bütün aşamaları ile her yerden, herkesin ulaşabileceği, geliştirebileceği, paylaşabileceği dijital ortamlarda şekillendirilmiştir.

3- Uygulama Süreci:
Proje süreçlerinin ve çıktılarının kalite ve yalın üretim amaçlarına uygun olarak tasarlanması, yürütülmesi ve denetimi: İnsanı merkeze alan, sürekli olarak daha az kaynak ile daha çok değer yaratma yaklaşımına dayanan yalın yönetim bu projenin kapsayıcı felsefesi olarak ele alındığından projenin bütün süreçleri ve çıktıları kalite ve yalın üretim ve yönetim anlayışı ile ele alınır. Projenin bütün süreçleri bu amaçla yapılandırılır. Yalın üretim araçları eğitim -öğretim etkinliklerine uyarlanır. Tek tek üretim süreçleri ve projenin bütünlüğü yalın üretim araçlarıyla kontrol edilir, geliştirilir.Proje kapsamında oluşturulan bütün süreçler, içerikler, materyaller, etkinlikler, değerlendirme araçları vs. kalite felsefesi ve yalın üretim araçları ile sürekli kontrol edilir. gereken müdahaleler yapılır. Kalite ve Yalın Uygulamalar Ders İmecesi modülü geliştirilir. Eğitimde yalın dönüşümle ilgili hizmetiçi eğitimler planlanır ve yürütülür.

Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulama modüllerinin e-öğrenme sistemlerine dönüştürülmesi: Öğrenmenin sürekliliğini sağlamak için e-öğrenme sistemlerine dönüştürülür. (EBA- CANVAS, MOODLE vs) Sistemin güvenilirliği ve sürdürülebilirliği sürekli kontrol edilir. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerle beraber uygulamalardan gelen dönütler değerlendirilerek sürekli iyileşme sağlanır.

Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar Merkezi oluşturulması: Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar Yürütme Kurulu çalışmalarını daha etkin ve sistemli olarak yürütmek üzere İL Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde mevcut bulunan Stratejik Planlama ve AR-GE çalışmaları yapan uzman ve öğretmenlerini proje amaçları doğrultusunda yeniden yapılandırmak üzere çalışmalar başlatılır. Eğitimde Kalite ve Yalın Dönüşüm Merkezi oluşturmak üzere planlamalar yapılır, Merkezin yapısı ve çalışma konuları ile iş yapma süreçleri kurulun bir yıllık faaliyetleri sonucu elde ettiği veriler ışığında yapılandırılır.

4- Değerlendirme Süreci:
Kurul çalışmalarının değerlendirilmesi ve sonraki döneme yansıtılması: Her yıl Mayıs, Haziran aylarında dönütler ve veriler proje ve proje çıktıları kalite ve yalın uygulamalar ışığında değerlendirilir, değerlendirmeler ışığında yeni planlamalar yapılır, E-Ders uygulamaları, Sanal Sınıf Uygulamaları ve E-Öğrenme Sistemleri yeniden kalite felsefesi ve yalın üretim teknikleri açısından yeniden yapılandırılır. Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar ders modülleri, içerikleri, materyalleri ve planlar gelecek yıl uygulanmak üzere tekrar oluşturulur.

Gelecek yıl uygulanmak üzere sistem yeniden kurgulanır.


YALIN UYGULAMALAR SONUNDA 
  • Kalite felsefesi ve yalın düşünce sistemi eğitim ortamlarında uygulanabilir hale getirerek zaman ve emek israfına engel olundu. Sürekli yenilenen ve gelişen örnek bir sistem oluşturuldu, süreçlerle yönetilir hale getirildi.
  • Eğitimde kalite ve yalın uygulama örnekleri, ders imecesiyle hizmetiçi eğitimlerde ve e-öğrenme sistemlerinde kullanılan bir öğrenme-öğretme modülüne dönüştürüldü.
  • Yalın yönetim felsefesi ve yalın üretim araçları eğitim-öğretimde kullanılabilir hale getirilerek bu alanda bir çalışma başlatıldı.
  • Proje faaliyetleri ile ilgili süreç tanımlamaları yapıldı, görev ve sorumluluklar belirlendi.
  • Öğretim zümre bazlı ele alındı ve ünite ve kazanımlar, ders öğretim programlarının gerektirdiği bakış açısıyla işlendi. Her şey yerli yerinde ve tanımlı olarak kullanıma sunuldu.
  • Ders modülleri ders imecesi ekipleri tarafından kalite çemberleri, iyileştirme ekipleri uygulamasıyla sürekli geliştirilen (kaizen) bir döngüye dönüştü. (PUKO)
  • Zaman, emek, ve kaynak ısrafıın önüne geçildi.
  • Eğitimde kalite ve yalın dönüşüm merkezinin oluşması ve işler hale gelmesi sağlandı.
Eğitimde kalite ve yalın uygulamalar proje içerisinde doğrudan anlatılmamış, uygulamalara dönüştürülerek projenin her alanına hakim kılınmıştır. Böylece yeniliklere karşı direnç aşılmaya çalışılmıştır.

Eğitimde Kalite ve Yalın Uygulamalar Yürütme Kurulu ve kurul bünyesinde yapılacak çalışmalar bağlantıda şema halinde gösterilmiştir.
  • EĞİTİMDE KALİTE ve YALIN UYGULAMALAR

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Öğretmen İmecesi /Eğitim 4.0 Projesi kapsamında hazırlanan bu içerikler, imece usulü ile sizden gelen dönütler ışığında sürekli geliştirlmekte olup, eleştiri, görüş, düşünce ve yorumlarız bizim için hayati öneme sahiptir. İlgi ve desteğiniz için teşekkür ederiz.