MESLEKİ GELİŞİM

MESLEKİ GELİŞİM ve HİZMETİÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİHizmet içi eğitim nedir? - Son Dakika Haberler

Öğretmenlerin mesleki gelişimleri ile ilgili çalışmalar yapılması, eğitim bilimleri alanında ders modülleri oluşturulması, hizmetiçi eğitim çalışmalarının planlanması Meslekî Gelişim Yürütme Kurulu tarafından yürütülür. Kurul bünyesinde hizmetiçine konu olacak derslerin seçimini yapar, seçilen her ders için “Mesleki Gelişim Ders Ekipleri” kurulur.

Mesleki Gelişim ve Hizmet İçi Eğitim Çalışmaları şu aşamalardan oluşur;

1- Hazırlık Süreci

Mesleki Gelişim Yürütme Kurulunun oluşturulması: Kurul eylül ayı içerisinde oluşturulur ve çalışmalarını İl Milli Eğitim Müdürlüğü Hizmetiçi bölümü bünyesinde yürütür.
Kurul standartlarının, Mesleki Gelişim Ders İmecesi Ekiplerinin oluşturulması, iş akışlarının, işbirliklerinin, görev ve sorumlulukların belirlenmesi: Kurul çalışmaları kalite ve yalın üretim anlayışı ile süreç odaklı olarak yürütülür, öğretmenlerin mesleki gelişimine hizmet edecek ders başlıkları belirlenir, her ders başlığı altında Mesleki Gelişim Ders İmecesi Ekibi kurulur ve her ders bir modül olarak yapılandırılır, Mesleki Gelişim Ders İmecesi Ekipleri, alanında uzman öğretmenler arasından biri sorumlu olmak üzere 3 ila 5 istekli üyeden oluşur. Çalışmalarla ilgili iş akışları, görev tanımları yapılır

2- Planlama Süreci
Modül konularının belirlenmesi ve modüllerin oluşturulması: Söz konusu dersler araştırılır, özgün ve amaca hizmet eden, öğretmenlerin mesleki gelişimine katkı sağlayan içerikler hazırlanır, içeriklere uygun materyaller geliştirilir, ölçme-değerlendirme araçları tasarlanır, öğretmenlerin hizmetiçi eğitimlerinde kullanılmak üzere içerikler e-ders modüllerinde yayınlanır, Ders ekipleri ve modülleri “Mesleki Gelişim Yürütme Kurulu” tarafından ihtiyaca göre tespit edilir. İstenildiği zaman dersler ve içerikleri kurul tarafından değiştirilebilir, yeni dersler ve modüller ilave edilebilir.

3- Uygulama Süreci:
Mesleki gelişim ve hizmet içi modüllerin e-öğrenme sistemlerine dönüştürülmesi: Öğrenmenin sürekliliğini sağlamak için e-öğrenme sistemlerine dönüştürülür. (EBA- CANVAS, MOODLE vs) Sistemin güvenilirliği ve sürdürülebilirliği sürekli kontrol edilir. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerle beraber uygulamalardan gelen dönütler değerlendirilerek sürekli iyileşme sağlanır.

Hizmet içi eğitimlerin verilmesi: Oluşturulan ders içerikleri, ders modülleri ve e-öğrenme sistemleri
A- Proje ekiplerinde görev alan öğretmenlerin eğitiminde,

B- Öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanması aşamasında,

C- Mesleğe yeni başlayanların staj çalışmalarında ve

D- Öğretmenlerin hizmetiçi eğitimlerinde etkin olarak kullanılır.

A- Proje Ekiplerinde Görev Alan Öğretmenlerin Eğitimi: 

Proje ekiplerinde görev alan bütün öğretmenler, proje başlamadan önce bir hizmetiçi eğitim sürecinden geçer, Hizmetiçi kursta, Eğitim 4.0 dijital dönüşüm ve eğitimin geleceği, eğitimde kalite ve yalın yönetim felsefesi, ders imecesi, ders öğretim programları, düşünme eğitimi ile projenin geneli hakkında bilgilendirmeler yapılır, Eğitime konu olan başlıklarda eğitim içerikleri hazırlanır, hazırlanan içerikler bir ders modülüne dönüştürülür, eğitim e-öğrenme sistemi üzerinden sürekli hale getirilir. Eğitim içerikleri ve süresi ihtiyaca göre sürekli güncellenir.

B- Öğretmen Adaylarının Mesleğe Hazırlanması: 

Üniversitelerle yapılacak işbirlikleri çerçevesinde eğitim fakültelerinin mentor öğretmenlik stajları proje faaliyetleri ile ilişkilendirilir. Bu kapsamda “Ders İmecesi” uygulama süreci “Zümre Yürütme Kurulları”nın planlamasıyla “Ders İmecesi Ekipleri” tarafından mentör öğretmenlik stajına katılan öğretmen adayı öğrencilerle yürütülür.
Mentör öğrenciler “Ders İmecesi Ekipleri” içinde yer alan ünite sorumluları gözetiminde ders planlamasına aktif olarak katılır, dersin gerçek anlamda bir öğretmen tarafından işlenişine gözlemci olarak katılır, uygunluk durumunda dersi öğretmenler gözetiminde kendisi işler. Ders sonrası değerlendirme süreçlerinde bulunur, ders ile ilgili içerik geliştirme, materyal geliştirme, etkinlik planlama, ölçme-değerlendirme araçları hazırlama çalışmalarına katılır.
Ders modülleri ve e-öğrenme tasarımlarına katkıda bulunur. Mentör öğretmen adayının performansı “Mentör Öğretmenlik Değerlendirme Formu” ile değerlendirilir.

C- Mesleğe Yeni Başlayanların Staj Çalışmaları: 

Öğretmenlik öncesinde atanmaya esas olan bölümlerde eğitimini tamamlayan ve öğretmen olmaya hak kazanan kişilerin aday öğretmen olarak ataması yapılmaktadır. Adaylık eğitimi bir yıl sürmekte ve bu süre içerisinde aday öğretmenlik programı yürütülmekte ve bu süreci başarıyla bitirenler asli öğretmenliğe geçebilmektedir. 

Aday öğretmenler yetiştirme süreci boyunca çalışma programında yer alan faaliyetlerin tamamına katılmak, danışmanın ve kurum yöneticilerinin talimatlarına uymak ve süreç boyunca tüm faaliyetlerde Milli Eğitim Mevzuatına uygun hareket etmek zorundadır.

Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin stajyerlik uygulamaları proje çalışmaları ile entegre edilebilir. Bilgileri taze olan stajyer öğretmenleri “Ders imecesi Ekipleri”nde görev alabilirler ve diğer proje faaliyetlerine etkin bir şekilde katılabilirler. Bununla ilgili stajyerlik uygulamaları sisteme uyumlu hale getirilebilir.

D- Öğretmenlerin Hizmetiçi Eğitimleri: 

Görev başındaki öğretmenler ders Mesleki Gelişim Ders İmecesi modülleri ile kendini sürekli geliştirecek, uygulamaların içinde yaparak, yaşayarak, öğrenmeyi sürece yayarak öğrenmede süreklilik sağlayacaktır. Öğretmenlerimiz yüzyüze hizmetiçi eğitim faaliyetlerine katılabileceği gibi e-ders modüllerinden ve e-öğrenme sistemlerinden öğrenmeyi hayat boyu öğrenme adımı olarak sürdürebilecektir.

Mesleki Gelişim ve Hizmet İçi Eğitim Merkezi oluşturulması:

Mesleki Gelişim ve Hizmet İçi Eğitim Yürütme Kurulu çalışmalarını daha etkin ve sistemli olarak yürütmek üzere İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde mevcut bulunan Hizmetiçi Eğitim Merkezini proje amaçları doğrultusunda yeniden yapılandırmak üzere çalışmalar başlatılır. Merkez yapısını ve çalışma konuları ile iş yapma süreçlerini kurulun bir yıllık faaliyetleri sonucu elde ettiği veriler ışığında yeniden gözden geçirir.

4- Değerlendirme Süreci:

Kurul çalışmalarının değerlendirilmesi ve sonraki döneme yansıtılması: Her yıl Mayıs Haziran aylarında dönütler ve veriler ışığında her mesleki gelişim dersi ve modülü için süreç değerlendirilir, değerlendirmeler ışığında yeni planlamalar yapılır, materyaller yenilenir, E-Ders uygulamaları, Sanal Sınıf Uygulamaları ve E-Öğrenme Sistemleri yeniden yapılandırılır. Mesleki gelişim ders modülleri, içerikleri, materyalleri ve planlar gelecek yıl uygulanmak üzere tekrar oluşturulur.

Gelecek yıl uygulanmak üzere sistem yeniden kurgulanır.

Bir öğretmenin meslek alanındaki bütün bilgileri, öğretmenlik meslek alanındaki (Pedagoji) kuramlara hakim olması ve uygulamaya yansıtması, eğitim teknolojilerinde ortaya çıkan yeniliklere ve yazılımlara hakim olması mümkün olmadığından mesleki gelişim ve hizmetiçi eğitim faaliyetleri ile birlikte öğretmen, düşünmenin, tasarlamanın, üretmenin ve paylaşmanın imkanlarına sahip olacaktır. Gelişen teknolojiler ile işbirliği ve paylaşım imkanlarını kullanan öğretmenlerimiz mesleki gelişimini, oluşturulan ders modülleri ve e-öğrenme sistemleri ile güncel ve sürekli hale getirmiştir.

Proje içerisinde öğretmenlerimiz birlikte üretmenin ve ürettiğini paylaşmanın getirdiği güvenle rahatlamakta, ders planları , ders içerikleri ve ders materyallerini hazır bulan öğretmen kendini bunların derse uygulanmasına vermekte, zamanı etkin ve verimli kullanmakta, öğrenciyle ilgilenecek daha fazla zaman bulmakta, bir değer olarak insana odaklanmaktadır. Öğretmenler, birbirlerini tecrübesinden faydalanmakta, mesleğini geliştirme imkanı bulmakta ve dünyada mesleki anlamda olup biteni takip etmektedir.

Bu projede ders öğretim programlarında yer alan derslerin branş öğretmenlerinin bir araya gelerek, dersi kazanım amaçlarına uygun olarak planlaması, uygulaması, ders bitiminden sonra dersin kritiğinin yapılması ve ders içeriklerinin dijitalleştirilmesine yönelik bir öğretmen işbirliği uygulaması olarak yeniden tanımlanmıştır. Ders İmecesi (Ders araştırması) modeli, öğrenci merkezli öğretimi uygulamak amacıyla Japonya’da ortaya çıkmış ve öğretmenlerin mesleki gelişimi için en çok kullanılan model olarak ifade edilmekte ve dünyada hızla yayılmaktadır.

Ders imecesi modeli bu proje kapsamında bir yıllık eğitim-öğretim sürecine yayılarak özelleştirilmiştir. Buna göre süreç;

Hazırlık süreci, (Yaz dönemi, Temmuz, Ağustos ayları)
Planlama - Tasarlama süreci (Sene başı Mesleki Çalışma -Eylül-Ekim)
Uygulama süreci (Öğretim yılı süreci Eylül-Haziran) ve
Değerlendirme süreci (Sene sonu Mesleki Çalışmalar -Mayıs-Haziran) olmak üzere dört aşamalı bir PUKO (Planla-Uygula-Kontrol Et-Önlem Al) döngüsü olarak yürütülür. Bu süreç bir defada tamamlanmamakta ve döngü şeklinde devam etmektedir

Mesleki gelişim ve hizmetiçi eğitim faaliyetleri içerisinde KSÜ, Eğitim Fakültesinin uyguladığı “Kuramı Uygulamaya Taşıyabilen Okuryazar Lider Öğretmen Yetiştirme Modeli” etkin olarak yer almıştır. Bu model ile eğitim fakültesi akademisyenleri eğitim-öğretim uygulamaları konusunda sahaya inecek ve birlikte çalışma imkanı ortaya çıkacaktır.

Bakanlığımız 2023 eğitim vizyonu çerçevesinde öğretmenlerin mesleğe hazırlanmaları yeniden ele alınmakta ve bu durumda, proje ile oluşan mesleki gelişim modülleri değişim ve dönüşüm için fırsatlar sunmaktadır.

Mesleki gelişim ve hizmetiçi eğitim modülleri, yalın felsefe ile dijital zeminlerde oluşturulduğundan ve e-öğrenme sistemlerine dönüştürüldüğünden, hizmetiçi eğitim çalışmalarına ek katkılar sunmaktadır.

Yine çalışmalar sonucunda ortaya çıkması planlanan “Mesleki Gelişim ve Hizmetiçi Eğitim Merkezi” bugüne kadar yürütülen hizmetiçi eğitim çalışmalarına farklı bir zemin oluşturabilir.

Mesleki Gelişim Yürütme Kurulu ve kurul bünyesinde yapılacak mesleki gelişim ve eğitim faaliyetleri süreci bağlantıda şema halinde gösterilmiştir.


MESLEKİ GELİŞİM ve HİZMETİÇİ EĞİTİM MODÜLLERİ


1 yorum:

Öğretmen İmecesi /Eğitim 4.0 Projesi kapsamında hazırlanan bu içerikler, imece usulü ile sizden gelen dönütler ışığında sürekli geliştirlmekte olup, eleştiri, görüş, düşünce ve yorumlarız bizim için hayati öneme sahiptir. İlgi ve desteğiniz için teşekkür ederiz.